Jak działa rower elektryczny? Technologia i przepisy.

Co to jest rower elektryczny?

Jak działa rower elektryczny – postaramy się wyjaśnić?
Prawna definicja rowery opisana jest w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Ustawa określa, że jest to „pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”

Z tej definicji wynika parę spraw:

  • maksymalna moc silnika nie może być większa niż 250W.
  • maksymalna prędkość to 25 km/godz.
  • rower nie może jechać bez pedałowania, w przeciwnym razie byłby skuterem.

Wspomaganie w rowerze działa więc tylko wtedy, gdy pedałujemy. Przestajemy pedałować, przestaje działać wspomaganie.
Jeżeli będziemy jechali szybciej niż 25 km/godz. to nastąpi wyłączenie wspomagania. Wspomaganie włącza się z ponownie, gdy prędkość spadnie. Nowoczesne silniki do rowerów budowane są tak aby start silnika odbywał się płynnie bez szarpnięcia.

Zajedziesz dalej, szybciej

Wspomaganie pozwala zazwyczaj na nieco szybszą jazdę i pokonanie większego dystansu. Przeciętny rowerzysta, który dotychczas odbywał wycieczki rowerowe 50 km, może z tym samym stopniem zmęczenia przejechać nawet ok. 75 km. Blokada prędkości ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa własnego i innych. Bądźmy rozsądni, nie kombinujmy więc jak zdjąć blokadę maksymalnej prędkości. Pamiętajmy też, że w razie wypadku nasz rower niemal na pewno zostanie zbadany po tym kątem. Dzięki blokadzie nie stanowimy zagrożenia na drogach publicznych. Własnoręczne usunięcie blokady jest równoznaczne z utratą gwarancji na rower, grozi też zwiększeniem ryzyka wypadków. Pamiętajmy przede wszystkim o zdrowym rozsądku. Jeżdżąc na e-bike sprawdzajmy częściej sprawność naszych hamulców, większa prędkość to także większe siły przy hamowaniu, a więc także większe ich zużycie. Zdecydowanie radzimy także zakładać kask rowerowy.

Jak działa rower elektryczny - czy wytwarza prąd.

Pamiętaj!
Rower elektryczny nie wytwarza prądu podczas jazdy. Choć wydaje się to oczywiste, to jednak takie pytanie pada często.
Czy rower może odzyskiwać energię elektryczną przy hamowaniu?
Nie ponieważ nie jest to opłacalne i technicznie bardzo trudne. Koszt były kolosalny przy niemal zerowych korzyściach.

Co się stanie gdy zabraknie prądu w baterii roweru elektrycznego?

Gdy akumulator ulegnie całkowitemu rozładowaniu jedziesz dalej jak na zwykłym rowerze. Nie występują żadne dodatkowe opory.

Elementy roweru elektrycznego:

Jak działa rower elektryczny?
  • Silnik wspomagający
  • Akumulator
  • Kontroler sterowania wspomaganiem.
Jak działa rower elektryczny
Jak działa rower elektryczny

Bateria umieszczona jest na bagażniku lub na ramie roweru. Może być także wbudowane w ramę w taki sposób, że jest niemal niewidocznia.
Silnik może być umieszczony w piaście tylnego lub przedniego koła lub centralnie w korbie. Generalnie rowery miejskie mają silnik montowany w przedniej piaście, pozostałe w tylnej paście lub w korbie. Silnik w korbie jest najdroższym rozwiązaniem, podobno najlepszym, choć biorąc pod uwagę że jest bardziej kosztowne rozwiązanie, osobiście tę przewagę silnika centralnego można uznać za mniej istotną.

Jak wybrać rower elektryczny właściwy dla siebie?

Po pierwsze wybieramy typ roweru zależnie od potrzeb: miejski, turystyczny, składany, górski (MTB).
Ponadto należy wybrać odpowiedni do wzrostu rozmiar ramy i średnicę kół.

Elektryczne rowery miejskie (e-CITY), charakteryzuje niezbyt pojemny akumulator (za to tańszy i nieco lżejszy) silnik w przedniej piaście, dzięki temu jest tani. Posiada podpórkę, oświetlenie, błotniki, bagażnik. Opona niezbyt szeroka, przeznaczona do jazdy po utwardzonych gładkich drogach.

Rower elektryczny miejski EcoBike Traffic White 28"

Rowery elektryczne turystyczne

Rowery elektryczne turystyczne, e-trekking i e-cross. Bardziej pojemna bateria pozwalająca na przejechanie dłuższego dystansu bez konieczności ładowania, silnik w tylnej piaście lub w korbie. Dobra amortyzacja, bagażnik i podpórka. Z powodzeniem mogą być wykorzystywane także do jazdy po mieście. Opony średnio szerokie, tak by móc łatwo jeździć także po drogach gruntowych.

Rowery elektryczne składane

Rowery elektryczne składane. Silnik w piaście tylnego koła, bateria najczęściej na bagażniku, choć może być też umieszczona niemal pionowo za sztycą siodełka lub ukryta w ramie.
Koła najczęściej 20”. Zaleta to łatwość przewożenia i łatwość przechowywania.  Elektryczne wspomagania z powodzeniem eliminuje niedogodności jaką są niezbyt duże koła

Rower składany elektryczny Jobibike Sam - szary

Rowery elektryczne składane fatbike

Rowery elektryczne składane. Silnik w piaście tylnego koła, bateria najczęściej na bagażniku, choć może być też umieszczona niemal pionowo za sztycą siodełka lub ukryta w ramie.
Koła 20”, szerokie opony 4″. Zaleta to łatwość przewożenia i łatwość przechowywania.  Elektryczne wspomagania z powodzeniem eliminuje niedogodności jaką są niezbyt duże koła

fat bike elektryczny składany Jobobike Eddy, czarny koła 20”

Rowery elektryczne fatbike

Rower elektryczny fatbike wyróżniają szerokie opony 4″, które pozwolą jechać tam, gdzie na zwykłym rowerze nie dało by się a więc piaszczyste drogi, śnieg błoto lub miękkie podłoże. Są dosyć masywne i ciężkie. Wspomaganie jest tu niezwykle istotne. Silnk centralny lub w tylnym kole. Taki rower to naprawdę niezły chojrak.

Rowery elektryczne Warszawa, E-Bike Buda

Rowery elektryczne fatbike

E-MTB tworzone z myślą o pasjonatach jazdy terenowej. Silnik w centralny lub w tylnym kole. Pojemny akumulatory zintegrowane w ramie. Szerokie opony, koła 27,5” lub 29”. Dobra amortyzacja, mocne hamulce hydrauliczne tarczowe.

Ebike MTB Ecobike RX500

Podobne wpisy